:

Kan man polisanmäla en hemsida?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man polisanmäla en hemsida?
  2. Hur anmäler man oseriösa företag?
  3. Hur kan man anmäla ett företag?
  4. Hur gör jag en anmälan?
  5. Vad gör man om man har blivit lurad på nätet?
  6. Kan du bli åtalad för något du skrivit på internet?
  7. Vad gör jag om jag blivit lurad på nätet?
  8. Hur kan man kolla om ett företag är seriöst?
  9. Är man skyldig att anmäla?
  10. Hur anmäler man ett företag till ARN?
  11. Vad händer när man gör en anmälan?
  12. Vad kan man anmäla för?
  13. Kan man få tillbaka pengar om man blivit lurad?
  14. Hur får man tillbaka pengar vid bedrägeri?
  15. Var går gränsen för förtal?

Kan man polisanmäla en hemsida?

Sj-biljetter släpps fyra till fem gånger om året. I slutet på mars släpps sommarbiljetterna 2019. Förra året släpptes biljetter för december fram till april i september och biljetterna fram till midsommar släpptes i december.  

MTR Express-biljetter släpps fyra till sex månader i förväg. Biljetter för perioden december till april släpps ofta i slutet av augusti eller i början på september. Biljetter för perioden juni till augusti släpps i mars och biljetter för september till december släpps i maj eller juni.

Huvudregeln är att man ska vara ute i god tid. Då har man chans att hitta de allra billigaste biljetterna, både med SJ och MTR Express. 

För förhandsinformation om biljettsläpp och kampanjer på SJ kan man gå med i järnvägsföretagets lojalitetsprogram.

Ju tidigare man är ute desto bättre, eftersom det är tillgång och efterfrågan som styr priset. 

Hur anmäler man oseriösa företag?

  • Sök på nätet och läs vad andra skriver om företaget.      

  • Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget. 

  • Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du handlar.      

  • Var alltid försiktig innan du lämnar ut dina kortuppgifter. 

  • Tänk på att du inte alltid har ångerrätt om du handlar utanför EU.

Hur kan man anmäla ett företag?

Information från allmänheten kan hjälpa oss i vårt arbete om den pekar på systematiska fel som kan drabba fler kunder. Därför tar vi gärna emot anmälningar som tyder på brister i hur företag följer lagar och regler. Men vi ingriper inte i enskilda tvister mellan konsumenter och företag.

Har du klagomål? Kontakta då företagets klagomålsansvariga, i andra hand Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol.

Se vad andra myndigheter och organisationer kan göra för dig.

Mejla oss på [email protected] en kortfattad beskrivning av händelseförloppet och vad du anser har varit felaktigt. Bifoga eventuellt dokument som kompletterar din beskrivning. Ju tydligare du kan redogöra för problemet desto enklare blir det för FI att bedöma den händelse som du anser vara felaktig. Om du vill kan du mejla oss krypterat.

Hur gör jag en anmälan?

Att göra en anmälan är ganska enkelt, men läs ändå igenom informationen här först så att du inte missar något.

På Antagning.se kan du anmäla dig till de flesta utbildningar på universitet och högskolor i Sverige. För att kunna göra en anmälan behöver du skapa en profil.

Om du inte redan har en profil på Antagning.se behöver du skapa en för att kunna skicka in din anmälan.

När vi granskat din anmälan får du en uppmaning via mejl att gå in på Mina sidor och kontrollera att uppgifterna där stämmer.

Vad gör man om man har blivit lurad på nätet?

1. Kontakta genast vår kundtjänst om du misstänker att du blivit utsatt för nätbedrägeri och dina nätbankskoder, ditt betalkortsnummer eller en del av dem finns bland de uppgifter som hamnat i fel händer.

  • Kundtjänst för privatkunder 0100 0500

  • Kundtjänst för företagskunder 0100 05151

Om kundtjänsten inte är öppen ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (24 h/dygn). Anmäl händelsen också till kundtjänsten när den öppnat.

Om du misstänker att du har fått falsk e-post som skickats i OP:s namn, eller om du i tjänsten op.fi får ett meddelande som avviker från det normala eller ser en vy som verkar suspekt, ska du meddela oss det. Du kan skicka anmälan per e-post tilll adressen [email protected]

Kan du bli åtalad för något du skrivit på internet?

Det finns flera olika brott som kan hända på internet. Om någon sprider falska rykten eller bilder kan det vara ett brott som kallas förtal, det kan leda till böter eller fängelse. Det förekommer också sexuella övergrepp via internet, till exempel gromning. Gromning är när någon låtsas vara någon annan för att sedan begå sexuella övergrepp. Gromning är ett allvarligt brott som kan leda till böter eller fängelse.

Om någon sprider sexuella bilder, filmer eller rykten om någon annan kan det vara förtal eller ett brott som heter olaga integritetsintrång. Det är själva spridningen av kommentarer eller bilder som är brottsligt. Att hitta på en lögn om någon är alltså inte brottsligt. Men att sprida den vidare kan vara det. Förtal kan till exempel vara att skriva på någons blogg att personen har sex med alla som vill eller att hitta på att någon misshandlar sitt barn. Många kommentarer som brukar kallas för näthat kan också vara förtal. Olaga integritetsintrång kan vara att någon sprider nakenbilder eller en film där någon slår någon annan, till exempel genom att lägga upp materialet på sociala medier eller skicka e-post till flera personer. Förtal kan straffas med böter. Olaga integritetsintrång kan straffas med böter eller fängelse.

om man skriver taskiga saker om en person många gånger eller på något annat sätt mobbar någon, kan det vara ett brott som kallas för ofredande

Det är inte brottsligt att skriva negativa saker om någon. Man kan skriva att någon är dålig på hockey eller att någon har fula kläder utan att begå ett brott. Men om man skriver taskiga saker om en person många gånger eller på något annat sätt mobbar, kränker eller trakasserar någon, kan det vara ett brott som kallas för ofredande. Straffet för ofredande kan vara böter eller fängelse. Om man skriver eller skickar bilder eller filmer till någon som handlar om sex kan det vara ett brott som kallas för sexuellt ofredande. Ett exempel är om någon skickar en bild på ett könsorgan till någon. Sexuellt ofredande kan straffas med böter eller fängelse.

Vad gör jag om jag blivit lurad på nätet?

Här ser du i detalj hur brevet till banken kan ställas upp. När du sammanställer texten i brevet fyller du i fälten som omges av parenteserna [ xx ].I övrigt ska du inte ändra någonting i texten. Allt ska vara med. Så här:

Om du tidigare har reklamerat obehöriga transaktioner till din bank men ändå nekats ersättning finns fortfarande alla möjligheter att agera. Du har rätt att få tillbaka pengar från bedrägerier som är upp till tio år gamla.Nu handlar det om att begära att banken omprövar sitt beslut. För att begära en omprövning av ett tidigare beslut från banken gäller en annan mall som också finns på Konsumentverkets hemsida. Se nedan.

Men vad händer då om banken i alla fall skulle vägra att ersätta dig? Ja, då finns det möjligheter att gå ytterligare en rond.–Om banken inte godkänner den drabbades krav kan han eller hon vända sig till den oberoende Allmänna reklamationsnämnden ARN och kostnadsfritt få sin sak prövad, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell till Senioren.– Man kan också driva processen i allmän domstol. Om konsumenten väljer den vägen kan man ansöka om ett biträde hos oss.

Hur kan man kolla om ett företag är seriöst?

"Idag har jag fått erfara varför man avråds från att ta tåget när man ska resa. Till att börja med var tåget från Göteborg till Stockholm försenat, vilket i sin ..."

Är man skyldig att anmäla?

När åtalsanmälan är inlämnad till polis eller åklagare inleds i vissa fall en förundersökning och ansvaret för bevisningen vilar nu på polis/åklagare. Det är åklagaren som avgör om en förundersökning ska inledas, och det görs om det är sannolikt att det kan bli en fällande dom. Om en miljösanktionsavgift samtidigt har påförts av tillsynsmyndigheten för samma överträdelse ska detta framgå av anmälan. Anmälan kan i dessa fall ofta göras på ett förenklat sätt. Förundersökningen går ut på att se om det har begåtts ett brott, vem eller vilka som skäligen kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga skäl för åtal. 

Under förundersökningen har åklagaren tillgång till ett antal tvångsmedel. Dessa är:

Förhör, rätt att förhöra och hämta personer till förhörHusrannsakan hos den som är skäligen misstänktBeslag får ske av föremål som kan antas ha bevisvärde eller vara stöldgodsKvarstad/förvar för att säkra ekonomiska tillgångarFrihetsberövande om någon behöver hämtas till förhör, anhållas, häktas eller övervakas.Avspärrning av ett visst område eller förbud att flytta ett föremål.

Under förundersökningen ska den som är skäligen misstänkt formellt underrättas om det, men det är enbart de som delgivits misstanke om brott som kommer att underrättas av polis/åklagare. Tillsynsmyndigheten har inte någon skyldighet att informera en verksamhetsutövare eller person om att en åtalsanmälan lämnats in. Om ni har fortsatt och återkommande tillsyn på en verksamhet kan det vara lämpligt att informera om att en anmälan skickats in, under förutsättning att verksamhetsutövare inte kan antas ha möjlighet att undanröja bevis. Tillsynsmyndigheten har en passiv roll under förundersökningen men kan anlitas för till exempel vittnesförhör, som sakkunnig för att förklara miljömässiga frågor eller ta fram relevanta dokument.

Hur anmäler man ett företag till ARN?

StartFör konsumentAnmäla till ARN Om du är i en tvist med ett företag kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämnden fungerar ungefär som en domstol.

ARN är en myndighet. Nämnden ska på ett opartiskt sätt lösa tvister mellan konsumenter och företagare. Nämnden består av en ordförande, en föredragande samt representanter från branschorganisationer och konsumentorganisationer. Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvisten bör lösas.

Information till dig som är konsument om att göra en anmälan till ARN på ARN:s webbplats

I nämnden behandlas alla tvister skriftligt. Några vittnesförhör görs inte. Vanligtvis tar det fem till sex månader från anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri.

Vad händer när man gör en anmälan?

Du har alltid rätt att göra en polisanmälan om du vill. Om någon försöker hindra dig bryter de mot lagen. Det finns flera sätt att göra en polisanmälan:

  • Du kan ringa 112 om det är bråttom eller om brottet fortfarande pågår.
  • Du kan göra en anmälan direkt till en polispatrull om det finns poliser i närheten.
  • Du kan ringa 114 14 om du vill anmäla ett brott som är mindre allvarligt, eller om det har gått en tid sen det hände.
  • Du kan göra en anmälan på en polisstation.
  • Du kan anmäla vissa brott på nätet, till exempel stöld: Anmäl brott eller förlust, polisen.se.

Här är några exempel på varför det är bra att anmäla brott:

  • De som är skyldiga kan dömas och stoppas från att begå fler brott mot andra personer.
  • Du kan få hjälp om du är rädd för någon som har gjort dig illa eller hotat dig.
  • Det blir lättare att få ekonomisk ersättning om du har rätt till det. Läs mer här: Ersättning och skadestånd, polisen.se.
  • Du har större chans att få tillbaka saker som du har blivit av med.

Du ska alltid säga vad du heter, var du bor och vad du har för telefonnummer när du gör en polisanmälan. Du ska också berätta om det som har hänt så gott du kan. Till exempel var det hände, när det hände och om det finns någon som såg vad som hände.

Polisen ställer olika frågor beroende på vilket brott det handlar om. Till exempel kan de vilja veta vilka skador du har om någon har misshandlat dig. Eller vilja veta märke och modell på din mobil om någon har stulit den. 

Du kan ändra eller lägga till saker i din anmälan om du kommer på saker efteråt.

Vad kan man anmäla för?

Det som en näringsidkare påstår om sin vara eller tjänst är marknadsföring, till exempel reklam i tidningar, tv, radio eller på internet. Om du tycker att marknadsföringen är felaktig kan du anmäla den till oss, till exempel om

  • det inte framgår tydligt att det är reklam
  • informationen är vilseledande
  • det inte framgår tydligt vem som är avsändare
  • det är direkta köpuppmaningar till personer under 18 år
  • informationen om kvalitet eller pris är felaktig eller missvisande.

När du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum ingår du avtal. Villkoren i det avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra tvingande konsumentskyddande lagar. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor och de kan du anmäla till oss. Ett undantag är när du handlar av en privatperson. Då gäller köplagen och ni kommer själva överens om villkoren för köpet. 

Du ska få korrekt och tydlig information om priset på varor och tjänster. Om du upptäcker bristande eller felaktiga prisuppgifter kan du anmäla det till oss, till exempel om priset anges utan moms eller om jämförpris saknas. Du kan även anmäla om företaget anger sänkt pris utan att ange tidigare pris.

Företag får inte skicka reklam via e-post eller sms som du inte har godkänt. Sådan reklam brukar kallas för skräppost eller spam. Om du får spam eller skräppost kan du anmäla det till oss.

Kan man få tillbaka pengar om man blivit lurad?

Advokaten Robert Attesjö säger i klippet att det märks tydligt att offer för bedrägerier bedöms annorlunda nu och att fler kan få tillbaka sina pengar från banken. Foto: Emma Johansson/SVT

Publicerad 27 januari 2023

För den som blivit lurad av en bedragare har nu större möjligheter att få tillbaka pengar från banken. Men det gäller inte alla sorts bedrägerier – i klippet reder en advokat ut vad som gäller.

En stor bedrägerihärva i Värnamo kommun har nystats upp och lämnat ett 40-tal personer med skulder på hundratusentals kronor, trots att en man i 30-årsåldern dömts att betala tillbaka runt 24 miljoner kronor.

Hur får man tillbaka pengar vid bedrägeri?

Har du eller någon närstående blivit utsatt för bankbedrägerier? Då kan du titta på Konsumentverkets webbinarium som riktar sig direkt till de som drabbats. För du kan ha goda möjligheter att få tillbaka pengarna.

Senioren har tidigare skrivit om bankbedrägerierna som drabbar många äldre. Bland annat här.

Efter en dom i Högsta domstolen där en bank ska betala tillbaka 385 000 kronor till en man som blivit lurad uppmanar både Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket (KO) bankerna att betala tillbaka till kunder som blivit lurade.

Annons

Var går gränsen för förtal?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar om du kan riskera att blir åtala för förtal om du berättar om det du varit med om under din uppväxt och nämner de släktingar som varit inblandade. Förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken. Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms då till förtal. Dock ska det inte dömas till ansvar om det var försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann.

Jag tolkar det som att allt du tänker berätta i din intervju är sant. Det gör dock inte i sig att rekvisiten för brottet inte är uppfyllda. För att det inte ska vara fråga om förtal måste det ha varit försvarligt att lämna uppgiften. Huruvida det är försvarligt att du lämnar information i intervjun om hur du blev behandlad av släktingar i din uppväxt måste avgöras genom en helhetsbedömning i det enskilda fallet. Hänsyn ska då tas till hur allvarliga uppgifterna som lämnas är, till vem uppgiften lämnas och i vilket syfte uppgiften lämnas.

Även om det troligen skulle anses försvarligt att du lämnat uppgifterna i ditt fall, vill du inte bli åtalad. För att undvika detta skulle jag välja att inte publicera mitt eget eller de andras namn i intervjun. På det sättet lämnas ingen uppgift som kan riskera att leda till andras missaktning av en viss person. Då har inget förtal skett garanterat.