:

Hur många kWh drar en laddning?

Innehållsförteckning:

  1. Hur många kWh drar en laddning?
  2. Hur mycket ström drar det att ladda en elbil?
  3. Hur lång tid tar det att ladda elbil med 22 kW laddare?
  4. Hur lång tid tar det att ladda med 50 kW?
  5. Hur många kW kan man ladda hemma?
  6. Hur mycket ström drar det att ladda ett bilbatteri?
  7. Hur många solceller för att ladda en elbil?
  8. Kan man ladda elbil i 3-fas uttag?
  9. Hur snabbt laddar 350 kW?
  10. Kan man ladda elbil i 3 fas uttag?
  11. Varför ladda till 80 %?
  12. Hur många kWh ger ett bilbatteri?
  13. Hur många kWh drar en mobilladdare?
  14. När lönar det sig att ladda elbilen om man har solceller?
  15. Hur mycket solel krävs det för att driva en elbil?

Hur många kWh drar en laddning?

Vad en elbil eller laddhybrid drar varierar från bil, till bil. Även körsätt, last, storlek på batteri och utetemperatur påverkar hur mycket el som går åt. Man säga att elbilar drar ca 2 kWh el per mil. 

Om vi tar Kias elbilar som exempel, så har de en elförbrukning mellan 1,57 – 2,42 kWh/mil. 

Hur mycket ström drar det att ladda en elbil?

Hur mycket kostar det att ladda en elbil?

Rekordhöga elpriser och fossila bränslen som också tangerar rekordnivåer. Så har verkligheten sett ut under 2021 och trenden verkar fortsätta in i det nya året.

Hur lång tid tar det att ladda elbil med 22 kW laddare?

Elbilsmarknaden fortsätter att växa, med hela 319 645 elbilar och laddhybrider bara i Sverige. Med de växande antalet elbilar så växer också laddinfrastruktur nätet snabbt, med fler och fler laddstationer som poppar upp - överallt. Det har aldrig varit bättre än nu att köra elbil, men med så många modeller att välja mellan och en ny terminologi att sätta sig in i kan det vara svårt att byta till elbilar. Om man dessutom aldrig har kört elbil tidigare har man förmodligen många frågor, bland annat: hur lång tid tar det att ladda en elbil.

Innan vi börjar är det viktigt att förstå hur tankesättet för elbilskörning skiljer sig från att köra ett bränsledrivet fordon.

Typiskt sett fyller förare med bränslefordon på sina tankar när bränslemätaren visar nästan tomt. När det gäller elbilar är det så att i stället för att låta batteriet tömmas helt innan man laddar, fyller de flesta förare med elbilar på när de parkerar. Oavsett om det är hemma över natten, på jobbet eller vid mataffären, kan all värdefull parkeringstid med en laddningsstation till hands användas för att hålla batteriet fullt och redo att köra.

Hur lång tid tar det att ladda med 50 kW?

Olika bilar kan ladda olika snabbt

Tre viktiga parametrar som påverkar hur snabbt bilen blir fulladdad är:

Laddbehovet är ofta inte så högt som man tror

I snitt kör vi i Sverige drygt 3 mil per dag och en elbil behöver ca 1,85 kWh el per mil. Det innebär att det genomsnittliga laddbehovet per dag är ca 5,6 kWh vilket är relativt lite el.

Hur många kW kan man ladda hemma?

Det är alltid din bil som avgör hur snabbt den går att ladda hemma med ström från en laddbox. En del bilar kan bara ladda på 1-fas/16A laddström = max 3,7kW, andra kan nyttja 3-faser och 32A laddström = 22kW. Sen finns alla varianter där emellan.

Beskrivet i antal "mil" på en natt (12 timmar laddning) så motsvarar detta.2,3 kW = ca 10 mil/natt3,7 kW = ca 20 mil/natt11 kW = ca 65 mil/natt22 kW = ca 130 mil/natt

Ett vanligt eluttag för motorvärmare medger oftast laddning mellan 1,4-2,3 kW (6-10A) och Umeå Energi samt elsäkerhetsverket rekommenderar att detta endast nyttjas för nödladdning.

Publicerad: 30 november 2022 kl. 04:17 av Umeå Energi AB

Hur mycket ström drar det att ladda ett bilbatteri?

Vad kostar det på klubbens elräkning när jag laddar batterierna? Jag har tre st 75-amperare och de är väl sällan så värst urdragna när jag kommer i hamn, har ju solcell tex. Och sen de blivit toppladdade drar väl laddaren ingenting?

Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Hur många solceller för att ladda en elbil?

Ett solcellsanläggning hemma är det förmånligaste sättet att ladda en elbil.

Men först måste dock du göra en investering som lönar sig efter cirka 6-10 år. Ja, det låter länge. Men kom ihåg att efter de åren behöver du inte längre betala för elen. Du kan ladda din elbil gratis, få all el i huset gratis och kanske till och med tjäna lite extra pengar genom att sälja din solel till elnätet. 

Säg farväl till dyra elräkningar!

Visst låter det bra?

Kan man ladda elbil i 3-fas uttag?

För dig som är intresserad av att köpa en elbil är det bra att först kolla upp om ditt elsystem klarar av den nya belastningen. Majoriteten av radhusen i Sverige hade till exempel inte krav på att klara av elbilsladdning när de byggdes.

Elbilar och att ladda elbil hemma är ett nytt koncept som kräver hög kvalitet på hela elsystemet. Om du är husägare är det du som ansvarar över att underhålla din elanläggning och försäkra dig om att den fortfarande är säker även vid ändrad användning.

Det säkraste alternativet för alla som vill ladda elbil hemma är att investera i en laddbox. Laddboxar finns i en mängd olika utföranden och varierande effekt. Det som gör dem fördelaktiga är förmågan att klara av extremt höga spänningar under längre tid.

När man installerar en laddbox dras en separat kabel från husets elcentral fram till den valda laddpunkten. För ytterligare säkerhet utrustas anläggningen även med en jordfelsbrytare. Installation av en laddbox får endast utföras av ett registrerat elinstallationsföretag.

Det kan vara svårt att välja laddbox i och med det stora utbudet. Många som laddar elbil hemma väljer att köpa en laddbox som utvecklats av samma tillverkare som elbilen som ska laddas. Detta är en smart approach som sällan blir fel. Om du har specifika krav på din laddstation är det dock bra att jämföra alternativ från olika tillverkare.

Både laddboxens maxeffekt och vilken bil det är som ska laddas har stor påverkan när det kommer till laddningstid. Genom att dividera bilbatteriets kapacitet (kWh) med laddeffekten (kW) kan du snabbt beräkna hur lång tid det tar att ladda din bil i den specifika laddstationen.

Laddkraft är viktigt för dig som kör slut på batteriet ofta och/eller bara kan ladda din elbil korta stunder åt gången. Det kan även vara viktigt för dig som vill ladda flera fordon samtidigt. Den vanligaste laddkraften du hittar i laddboxar idag är från 7,2 kW upp till 22 kW.

Hur snabbt laddar 350 kW?

Laddaren i en elbil/laddhybrid kan till stor del liknas med batteriladdaren du använder till att ladda din sladdlösa skruvdragare med. Det är den som avgör hur snabbt du kan ladda din elbil, oavsett hur mycket ström laddboxen klarar av att leverera. Många laddhybrider klarar endast av 1-fas laddning, medan elbilar med större batterier brukar klara av 3-fasladdning. När du laddar med en snabbladdare med en egen, stark laddare, kopplar bilens inbyggda laddare förbi och snabbladdaren kan då leverera likström direkt till bilens batterier.

Snabbladdare hanterar ofta mellan 50kW och 150 kW vilket innebär att bilens batteri kan laddas upp på ca 30 minuter. Dessa laddare hittas bland annat i stadskärnorna och förväntas användas under en kortare period. En av de allra mest effektiva snabbladdarna som finns är Tesla Supercharger som med 120 kW kan ladda ett 30kWh batteri på 30 minuter och 60 kWh batteri på 60 minuter. När snabbladdning genomförs används en extern laddare. På detta sätt kan bilen ta emot full laddning oavsett eventuella begränsningar på den inbyggda laddaren.

Vid laddning med snabbladdare sker detta generellt upp till 80% av batteriets fulla kapacitet. Detta bland annat utifrån att de första 80% av batteriet laddas upp betydligt snabbare än de sista 20%.

Kan man ladda elbil i 3 fas uttag?

Men först behöver vi gå igenom varför en laddbox är så himla bra och varför man alltid bör välja laddbox om det finns tillgängligt, eller i alla fall installera en hemma och inte använda sig av vägguttaget. 

En laddbox installeras av en behörig elektriker som ser till att laddboxen klarar den höga effekt som vi laddar våra elbilar med. Det finns särsilda regler för installation av laddboxar och det är inget som du och jag har koll på, men elektrikern har. 

Uttaget i en laddbox är också ett väldigt smart och säkert uttag då det inte finns någon aktiv ström i uttaget när det inte används. T.ex. så kan man föra in två spikar i ett vägguttag och dåliga saker kommer hända för där finns alltid ström men gör man samma sak i en laddbox så kommer inget att hända (pröva inte!!!). Detta för att en laddbox behöver få ett OK från bilen innan ström kopplas på. Det är alltså bilen som ber om ström och först då får den det, inte innan.

Men det fanns ändå vissa situationer när vi saknar laddbox och kanske har vi då tillgång till ett rött CEE-uttag, även kallat 3fas-uttag i folkmun. Dessa uttag finns lite överallt i landet men man hittar dom ofta vid gårdar, sommarstugor och industrier. Dessa uttag går över tre faser (jo, jag lovar) och kan leverera en högre effekt än vad ett vägguttag kan göra, något som vi som elbilsägare såklart är intresserade av när vi ska ladda våra bilar.

Hur hög effekten är beror på säkringen bakom uttaget, men normalt brukar det sitta en 16A-säkring, och det blir totalt 11 kW över 3 faser. Problemet är att om uttaget sitter på en vanlig villa, så är risken stor att det sitter en 16A-huvudsäkring till hela huset, vilket alltså betyder att om man laddar elbilen på max, alltså 11 kW, och sen sätter på spisen inne i huset, då går huvudsäkringen. 

Det man kan göra då är att ställa ner antalet ampere som man laddar med från 16A ändå ner till 6A. Under 6A är effekten så pass låg att många elbilar slutar ladda per automatik. Men man kan såklart ställa ner ampere till 8A eller 10A, det beror helt på hur bekväm man är med hur mycket effekt som ska finnas kvar för hushållet. 

Varför ladda till 80 %?

Har du en fråga till en forskare? Mejla [email protected]

Det är inte exakt samma kemiska reaktioner som sker i ett mycket fullt eller mycket tomt batteri, men de leder till samma saker: batteriets elektrolyt, där litiumjonerna rör sig, bryts ner, salter fälls ut och hindrande beläggningar bildas på olika ytor i batteriet. Allt detta minskar batteriets kapacitet.

Hur många kWh ger ett bilbatteri?

Ett typiskt vanligt fritidsbatteri har en kapacitet på 85Ah, vilket står på batteriet. Effektlagen (P = U x I) ger oss att vi kan skriva om denna kapacitet till energimängd angiven i Wh istället. Vi vet ju att batteriet har en spänning på ca 12V, och därmed ger oss effektlagen att 12V x 85Ah = 1020Wh. Det är alltså den totala energimängden som kan lagras i ett typiskt batteri av denna typ.

Nu väger ju batteriet en hel del, låt oss säga 20 kg. Energimängd per kilo är alltså 1020 Wh / 20 kg = 50 Wh/kg.

Hur många kWh drar en mobilladdare?

Standby är det läge som till exempel din TV och mikrovågsugn ofta befinner sig i. Du använder dem inte, men de är heller inte avstängda. Det här mellanläget som gör att dina apparater varken är på eller av, är lätt att missa när man utvärderar och ser över sin elförbrukning. Men genom att hålla koll på dem får du möjlighet att optimera din elanvändning.

Runt fem procent av ett hushålls totala elförbrukning uppskattas gå till apparater i standby-läge. Den siffran ger en fingervisning av hur mycket du förbrukar – och betalar – helt i onödan. 

Standby-läget blir allt vanligare, men trots det minskar elförbrukning från standby. Tack vare EU-regleringar finns det nu krav på hur mycket produkter får dra i standby. Till exempel får bildskärmar dra mellan 0,3-0,5 watt, medan tv:n och andra apparater som är uppkopplade får dra 2 watt. Trots det kan det vara bra att vara uppmärksam på om du har många apparater som står i standby-läge, framför allt om de är äldre. 

När lönar det sig att ladda elbilen om man har solceller?

Ja, det kan man, men det här området är lite mer komplicerat än vad man kanske skulle kunna tro. Det är inte säkert att man bara kan dra en kabel från solcellerna till elbilen.

Den första komplikationen är att solen typiskt sett inte skiner när man vill ladda bilen. Det vanligaste för den som har både solceller och elbil är därför att man förvisso laddar elbilen med sin egen solenergi när detta är möjligt, men under övrig tid säljer man sin solenergi till elnätet under soliga dagar, och så köper man el nattetid för att ladda elbilen.

Och det är nog en helt okej lösning för de flesta, men om man verkligen vill vara säker på att ladda elbilen med sin egenproducerade solenergi, finns det ändå några olika lösningar att välja på.

Om du verkligen vill använda elen som solcellerna skapar på dagen till att tanka elbilen på natten, då behöver du lagra energin någonstans under mellantiden. Ett sätt är att koppla ett solcellsbatteri till solcellerna. Då laddas solcellsbatteriet när solen skiner, och sedan laddas det ur när elbilen är inkopplad.

Gott så, men med den här lösningen vet du ändå inte säkert att elen från solcellsbatteriet verkligen går till elbilen. Den kommer även att gå in i hushållets övriga behov under tiden som bilen laddas. De övriga behoven kan förvisso vara ganska begränsade nattetid, men det kanske ändå inte är helt perfekt.

Vill du försäkra dig om att solenergin verkligen går till elbilen, behöver du även koppla in en smart laddbox. Då kan laddboxens inbyggda intelligens se till så att solcellsbatteriet laddas ur enbart till elbilen. Elbilen behöver visserligen rätt stor effekt för att laddas snabbt, och batterier som klarar stora effektuttag kostar en del. Men man måste ju inte ladda elbilen med 22 kW, som är maxvärdet för normala trefas laddboxar för hemmabruk. Har man hela kvällen och natten på sig, eller kanske till och med flera nätter mellan körningarna, då går det jättebra även med lägre effekt. Även med 9 kW laddningseffekt, vilket är en mer rimlig siffra för laddning med vanlig hushållsel i trefas, tar det till exempel 6 timmar att “tanka” 54 kWh. Det motsvarar åtminstone 25 mils körning, och för mindre bilar räcker det till full tank.

Hur mycket solel krävs det för att driva en elbil?

Solpaneler tjänar ofta flera syften: de förser inte bara elbilar med energi utan även hela hushållet. Därför bör flera aspekter övervägas när man bestämmer antalet paneler som behövs för bilens laddning.

Med följande faktorer i åtanke, blir det klart att det inte finns något enkelt, enskilt svar på att hur många solpaneler behövs för att ladda en elbil. Istället kan en detaljerad beräkning utifrån individuella förhållanden ge en bättre uppfattning om hur många solpaneler som krävs för att ladda en specifik elbil.

Att fundera på ”hur många solpaneler behövs för att ladda en elbil?” blir särskilt relevant när man överväger övergången till en grönare livsstil. Att kombinera solenergi med elbilsanvändning visar inte bara omtanke om miljön, utan kan också leda till ekonomiska besparingar i det långa loppet.

När man överväger solpaneler som en laddningskälla för en elbil, är bilens batterikapacitet en av de mest avgörande faktorerna. Låt oss bryta ned det med hjälp av några exempel och räkningar.

Det är viktigt att förstå att dessa beräkningar är förenklade men ger en grundläggande förståelse för hur bilens batterikapacitet direkt påverkar antalet solpaneler som behövs för laddning.