:

Vilken bil är bäst i hela världen?

Innehållsförteckning:

  1. Vilken bil är bäst i hela världen?
  2. Vilken bil går sönder mest?
  3. Vilka är de sämsta bilarna?
  4. Vilken bil är minst problem med?
  5. Vilka tre bilmärken ska man avstå?
  6. Vilka bilar går oftast sönder?
  7. Vilken bil går aldrig sönder?
  8. Vilka bilmärken kör sämst?
  9. Vilken är den mest prisvärda bilen?
  10. Vilka bilar har mest problem?
  11. Vilken bilmodell håller bäst?
  12. Är det värt att köpa bensinbil 2023?
  13. När ska man sluta sälja bensinbilar?
  14. När ska bensinbilar sluta säljas?
  15. Vad händer med bensinbilar efter 2030?

Vilken bil är bäst i hela världen?

Tyska premiummärken kör om Volvo när ägarna tycker till. Men det japanskt i topp i AutoIndex.

Det bästa svaret på vilken bilmodell som är bäst får man om man frågar ägarna. Vi Bilägares årliga undersökningen AutoIndex avslöjar de bästa och sämsta modellerna när ägarna får tycka till, i tre olika årsmodellklasser – 2017–2020.

Allra högst betyg bland alla bilmärken får Lexus, där ägarna uppskattar både själva bilen, säljarna och verkstäderna.

Läs också: ”Försäljning och bilar, det bästa av två världar”

Vilken bil går sönder mest?

Skador och reparationskostnader kan bli en dyr historia – speciellt om de upprepas ofta. Innan du slår till på en bil är det viktigt att kolla upp hur skadedrabbad bilen är. Vi listar bilar som är bäst och sämst i klassen vad det gäller dyra reparationer.

Sedan mitten av 90-talet presenterar Länsförsäkringar varje år en maskinskaderapport. I den senaste, från år 2020, står det att de vanligaste skadorna på personbilar sker på motorn samt kyl- och värmesystemet. Genomsnittskostnaden för att reparera en maskinskada ligger på cirka 18 000 kronor. De skadorna inträffar i genomsnitt efter 7 900 mil. De skador som är dyrast att reparera är på motorn, följt av skador på växellådan/drivningen. Det kostar som allra mest om hela motorn eller växellådan behöver bytas ut.

När du tittar på en bil som du är intresserad av att köpa är det bra att starta bilen när motorn är kall. Det kan hjälpa till att avslöja problem. Då får du reda på om den startar dåligt och om det ryker kan visa på ett motorslitage.

Här hittar du tips bra källor för biltester. Där kan du få reda på mer om en bils för- och nackdelar, till exempel om motorproblem är vanligt förekommande eller inte.

Vilka är de sämsta bilarna?

J.D. Powers pålitlighetsindex ”U.S. Vehicle Dependability Study” är en årligt återkommande undersökning där tiotusentals amerikanska bilägare rapporterar hur deras tre år gamla bilar har fungerat sett till pålitlighet. I år är det alltså bilar av årsmodell 2017 som har varit under lupp.

J.D. Power sammanställer sedan en lista med samtliga bilmärken i undersökningen som rangordnas efter antal upplevda problem per 100 bilar.

Medelbilen i år har 134 upplevda problem per 100 bilar. Det är bättre än någonsin. I fjol låg siffran på 136 och året dessförinnan var siffran 142. 2017 var den så pass hög som 156 problem per 100 bilar. Den positiva trenden håller alltså i sig.

– Trots ökad användning av komplex fordonsteknik fortsätter pålitligheten att förbättras. Det är ingen tvekan om att treåriga fordon i dag är bättre byggda och mer pålitliga än fordon med samma ålder var tidigare. Men den snabba introduktionen av teknik ökar trycket på pålitlighet, så det vore inte förvånande att se att problemnivåerna hållas konstanta, eller till och med ökar, under de närmaste åren, säger Dave Sargent på J.D. Power.

Vilken bil är minst problem med?

Vår lista över de begagnade bilar med minst fel bygger främst på J.D. Powers senaste rapport om pålitligheten hos bilar av årsmodell 2020. Det vill säga en någorlunda ny, begagnad bil idag. 

Det amerikanska analysföretaget J.D Power har i snart 20 års tid undersökt antalet inrapporterade fel hos bilar i USA. Då undersökningen gäller bilägande i USA är det många bilmärken som inte är tillgängliga för oss i Sverige (till exempel Genesis, Buick, Infiniti och Acura).

Många av svenskarnas populäraste bilmärken, som t.ex. Skoda, Renault och Seat saknas på den amerikanska listan. För att göra listan mer relevant för svenska konsumenter har vi därför valt att ta med data från Länsförsäkringars sammanställning av 10 000 inrapporterade maskinskador hos bilar tillverkade 2010-2018. Genom att jämföra de båda rapporterna hoppas vi på Cardrop att du ska kunna känna dig tryggare inför ditt bilköp. 

Vilka tre bilmärken ska man avstå?

Tyska premiummärken kör om Volvo när ägarna tycker till. Men det japanskt i topp i AutoIndex.

Det bästa svaret på vilken bilmodell som är bäst får man om man frågar ägarna. Vi Bilägares årliga undersökningen AutoIndex avslöjar de bästa och sämsta modellerna när ägarna får tycka till, i tre olika årsmodellklasser – 2017–2020.

Allra högst betyg bland alla bilmärken får Lexus, där ägarna uppskattar både själva bilen, säljarna och verkstäderna.

Läs också: ”Försäljning och bilar, det bästa av två världar”

Vilka bilar går oftast sönder?

Blipp.se och våra samarbets­partners sparar information på din enhet för att kunna erbjuda anpassad funktionalitet, samla in besöks­statistik och möjliggöra personaliserad marknads­föring. Du väljer vilka typer av cookies som du accepterar utöver de nödvändiga som behövs för att webbplatsen ska fungera.

Besöksstatistik Marknadsföring

Vilken bil går aldrig sönder?

Brittiska Warranty Direct har publicerat sin lista över de mest pålitliga bilmodellerna de senaste 15 åren – och även de som går sönder oftast och är dyrast att reparera. Bland vinnarna hittar vi en svensk bilmodell och ”värstinglistan” är ingen kul läsning för de tyska premiumtillverkarna.

Även om vi alla gillar roliga bilar är det aldrig kul när ”pärlan” står på verkstaden. Det för med sig besvär att komma till och från verkstaden, hyra en ersättningsbil och sen får man en räkning som kan förstöra hushållsbudgeten för lång tid framöver.

Trygghetsnarkomanerna kan nu putsa läsglasögonen för brittiska Warrenty Direct firar 15 år som företag och publicerar en lista som täcker all den information om bilar som man samlat på sig under dessa år. Warrenty Direct har skapat en ”Reliability Index” för hur driftsäkra bilar är och då är det inte enbart antalet verkstadsbesök som räknas in utan även reparationskostnaden, tiden på verkstad och åldern/körsträckan på bilen som vägs in.

Vill man ha ett så billigt och bekymmersfritt bilägande som möjligt är det ett lågt tal på ”Reliability Index” som man ska eftersträva. Den bilmodell som har allra högst pålitlighet och dessutom låga reparationskostnader är Mitsubishi Lancer mellan 2005-2008, med indextalet 6. Med svenska ögon kan vi stolt konstatera att Volvo S40 (1996–2004, första generationen) hamnar på delad femteplats med indextalet 16, omgiven av en mängd japanska bilmodeller. Även Mercedes E-klass får gott betyg med en delad åttonde plats och indextalet 20.

Vilka bilmärken kör sämst?

En tredjedel av alla svenskar tycker att de som kör BMW har sämst vett i trafiken. Bäst betyg får Volvo-förare. Det visar en färsk Sifo-undersökning från SBM Försäkring.

När svenska folket blev tillfrågade att lista vilka bilförare som uppför sig bäst respektive sämst i trafiken är det tydliga skillnader mellan val av bilmärke.

Vilken är den mest prisvärda bilen?

Vad jag förstått på tidigare trådar finns det många bilkunniga här. Då jag själv är väldigt okunnig på området tänkte jag därför om det går att komma fram till den mest prisvärda bilen att äga

Tänker ur faktorerna:

jul '21

aug '21

Vilka bilar har mest problem?

Vår lista över de begagnade bilar med minst fel bygger främst på J.D. Powers senaste rapport om pålitligheten hos bilar av årsmodell 2020. Det vill säga en någorlunda ny, begagnad bil idag. 

Det amerikanska analysföretaget J.D Power har i snart 20 års tid undersökt antalet inrapporterade fel hos bilar i USA. Då undersökningen gäller bilägande i USA är det många bilmärken som inte är tillgängliga för oss i Sverige (till exempel Genesis, Buick, Infiniti och Acura).

Många av svenskarnas populäraste bilmärken, som t.ex. Skoda, Renault och Seat saknas på den amerikanska listan. För att göra listan mer relevant för svenska konsumenter har vi därför valt att ta med data från Länsförsäkringars sammanställning av 10 000 inrapporterade maskinskador hos bilar tillverkade 2010-2018. Genom att jämföra de båda rapporterna hoppas vi på Cardrop att du ska kunna känna dig tryggare inför ditt bilköp. 

Vilken bilmodell håller bäst?

För att hitta den begagnade bil som är bäst för dig måste du först få klarhet i hur du tänkt använda bilen, hur stor budget du har samt hur länge du har tänkt ha bilen. Annars är chansen stor att du slår till på ett bra erbjudande på en toppenbil, som senare visar sig inte passa dina behov. Utgå istället efter dina preferenser och välj ut en handfull bilmodeller i rätt kategori som uppfyller dina krav. Du kanske får betala lite mer, men i slutändan är det viktigast att du blir nöjd med din begagnade bil. 

Eftersom vi befinner oss i en lågkonjunktur är kostnaden för bilägandet en hög prioritet för många. Genom att beräkna kostnaden för bilinnehavet över tid kan du jämföra olika begagnade bilar och se om de passar in i din budget. I vår bloggartikel om de billigaste begagnade bilarna att äga kan du dels läsa om de bilar som har lägst milkostnad, men också hur du själv räknar ut milkostanderna för begagnade bilar du vill köpa.

Är det värt att köpa bensinbil 2023?

iTact

10 januari · 114 Inlägg

vad tror ni om framtiden för diesel? kommer priserna på drivmedel sjunka? kommer diesel någonsin hamna på samma nivå som bensinen? kommer dem bli kalla på begagnatmarknaden?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

När ska man sluta sälja bensinbilar?

Ifjol var endast 2 procent av de nya bilarna som såldes i Sverige elbilar och 6 procent var laddhybrider. Över 90 procent av de nya bilarna som såldes var vanliga bensin- och dieselbilar, visar statistik från Bilsweden.

När ska bensinbilar sluta säljas?

EU vill förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar från 2035, men branschen ligger steget före. OKQ8 räknar med att elbilarna tar över snabbare än så. Men det kommer fortfarande att gå att tanka flytande bränsle länge till.

Vad händer med bensinbilar efter 2030?

AI-teknologin kommer att innebära en mängd fördelar för mänskligheten, samtidigt som den väcker en rad etiska frågeställningar.

– Det här är en teknisk utveckling som kommer att ha stor påverkan på människans roll i samhället, konstaterar Anders Ynnerman, Director på WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program), som kommer att föreläsa på temat Människan och AI under Di Världen 2024.

Relationen mellan människan och artificiell intelligens är ett hyperaktuellt tema, där fördelar som förbättrad effektivitet, automatisering och innovation, måste sättas i relation till de olika utmaningar och etiska frågor som väcks i takt med att tekniken utvecklas. Under DI Världen, som går av stapeln den 25 januari 2024, kommer Anders Ynnerman att ta upp just dessa ämnen, och vad som krävs för att säkerställa en harmonisk samexistens. 

– Vill Sverige vara med i den internationella debatten så är det oerhört viktigt att vi satsar på forskningen, så att vi kan ha en informerad åsikt om teknologin och dess tillämpning och reglering, säger Anders Ynnerman.